Han er leder for SAJA Service, en egen avdeling som påtar seg byggeledelse og utførelse av ulike tilpasnings-, ombyggings- og vedlikeholdsoppdrag. Tjenesteområdet ble i sin tid etablert som et naturlig supplement til selskapets drifts- og forvaltningstjenester.
Bakgrunnen var ifølge Svein Morten SAJAs erfaring med hvor mange behov som ligger i skjæringspunktet mellom forvaltning og drift på den ene siden – og ombygging og vedlikehold på den andre.
– Vi opplever at både gårdeier og leietaker ser mange fordeler i at de som har det daglige forvaltnings- og driftsansvaret i eiendommen også kan utføre og koordinere vedlikehold, reparasjoner og ombygginger – og se alt i en sammenheng. Dette er en «vinn-vinn-vinn-formel», og gjør oss nok litt spesielle, forteller han.
SAJAs serviceavdeling har en økende oppdragsmengde og koordinerer eller utfører hundrevis av serviceoppdrag og prosjekter i året. Jobbene omfatter blant annet små og mellomstore ombygginger og leietakertilpasninger – og inn- og utvendige reparasjoner.
SAJA lager i samarbeid med gårdeier også vedlikeholdsplaner for hvert bygg, og følger opp dette løpende i form av kontroller, avviksrapporter og utføring av nødvendige tiltak.
I tillegg til å ha gode rutiner, smarte digitale verktøy og ett tett samarbeid med egne driftsfolk som kjenner eiendommene og leietakerne godt, er det ifølge Svein Morten en stor fordel å ha egne ansatte med bakgrunn som faglærte håndverkere.
– At vi blant annet har folk med tømrer-, murer- og malerbakgrunn internt gjør det ofte enklere å planlegge, koordinere og utføre jobbene mer effektivt. Dette er også en fordel når ting haster eller oppdragsgiver har utfordringer som trenger kreative løsningsforslag, sier han.
– Løpende, preventivt vedlikehold er forebyggende og kan spare gårdeier for store kostnader over tid. Og ikke minst bidrar det til å skape forøyde, lojale leietakere og forlenge byggenes lønnsomme levetid – noe som også er viktig i et bærekraftperspektiv, avslutter Svein Morten.