SAJA tilbyr et bredt tjenestespekter innen forvaltning av næringseiendom, herunder administrativ og økonomisk forvaltning, utleie, regnskapsførsel, selskapsadministrasjon og arkivtjenester.
For SAJA betyr bærekraftig forvaltning å kombinere hensyn til både eiendommen, byggeier, leietaker og omgivelsene.
Vårt forvaltningsteam kan påta oss deler av eller alle forvaltningsoppgavene i eiendommen.
Vi ser muligheter, foreslår forbedringer - og sørger for å få løsningene ferdig levert.
For å innfri vårt løfte om å ta en aktiv rolle og levere tjenester som verdiøker og utnytter potensialet i hver eiendom, har vi dyktige, tett samarbeidende ansatte innenfor blant annet økonomi, regnskap, administrasjon og utleie.
Vi har også etablert flere kompletterende tjenesteområder som du kan benytte etter ønske, blant annet en driftsavdeling, en serviceavdeling - og kontorhotellkonseptet SAJA Flex.
Som oppdragsgiver får du i tillegg nytte av vår lange erfaring som tidligere gårdeier. Vi kjenner byggeierens perspektiv, interesser, muligheter og utfordringer – og tar med oss dette i alle deler av forvaltningsrollen.
Vi foreslår tiltak for oppdragsgiver - og jobber fortløpende med forbedringer i alle ledd til beste for eiendommen, leietakerne, gårdeieren og miljøet.
SAJA kan tilby alle eller deler av følgende oppgaver etter behov og nærmere spesifisering i en tilpasset forvaltningsavtale.
Besørge oppfølging av sikkerhetsstillelse / depositum fra leietakere
Bistå ved reforhandling av løpende leieforhold og utleie av ledige lokaler
Bistå ved overtakelsesbefaringer ved inn- og utflytning av lokaler
Kreve inn husleie, herunder besørge nødvendige purringer og inkasso
Forestå leieregulering
Innhente, fordele og avregne felleskostnader
Bistå ved utøvelse av leieopsjoner
Besørge at kontraktsfestede frister overholdes
Løpende oppdatere leietakeroversikt
Bistå ved spørsmål fra leietakere om drift og vedlikehold samt leiekontrakten og tilhørende bestemmelser
Følge opp at leietaker utfører sin vedlikeholdsplikt
Forestå betaling av drifts- og vedlikeholdskostnader (kontering av bilag)
Håndtere ordinære driftsrelaterte saker overfor plan og bygningsmyndigheter
Innhente og inngå tilfredsstillende forsikringsavtaler i tråd med selskapets vedtak
Innhente leietakererklæringer for merverdiavgift
Bistå med avvikling av leieforhold ved kontraktsfestet utløp
I nødvendig utstrekning bistå med å fremskaffe dokumentasjon og informasjon ved salg av eiendommen eller selskapet, herunder i i tilknytning til due diligence-prosesser
Utarbeidelse av budsjetter for selskapet og/eller eiendommen
Utarbeide likviditetsbudsjetter og foreta likviditetsoppfølging
Foreta løpende ajourhold og avleggelse av perioderegnskap for internt bruk innen rimelig tid etter periodeavslutning, herunder:
Nøkkeltallrapportering
Skatteberegninger, inkludert fremskaffelse av grunnlaget for beregningen av permanente og midlertidige forskjeller
Utarbeide kvartalsrapporter for selskapets økonomiske stilling i samsvar med avtalte rapporteringskrav/rapporteringspakke
Besørge utarbeidelse og innsending av merverdiavgiftsoppgaver
Utarbeide Forvalters årsrapport til styret
Gi offentlig myndighet innsyn ved behov
Registering som og utførelse av oppgaver som daglig leder for ditt selskap
Sekretariattjenester, herunder;
Utkast til styrets årsberetning
Utkast til styreprotokoller
Utkast til generalforsamlingsprotokoller
Ajourføring av selskapets vedtekter
Besvarelse av henvendelser fra offentlige myndigheter
Deltakelse i selskapets styremøter og generalforsamlinger
Besørge forvaring av selskapets styre- og generalforsamlingsprotokoller, og øvrig selskapsdokumentasjon
Arkivere korrespondanse med leietakere og offentlige myndigheter / andre i inntil 10 år, dog begrenset til avtaleperioden
Oppbevare regnskapsdokumentasjon forsvarlig i hele avtaleperioden
La oss kontakte deg for et uforpliktende introduksjonsmøte!